Zorgbeleid

We willen voor onze kinderen en hun ouders een zorgzame school zijn. Onze zorgpiramide vormt de leidraad van ons zorgbeleid waar ‘ouder’, ‘leerkracht’ en ‘kind’ ieder op vertegenwoordigd is. Elk kind staat centraal. De leerkracht zorgt voor een krachtige leeromgeving. Ouders zijn ervaringsdeskundigen en kennen hun kind beter dan wie ook. Samenwerken is de enige manier om succesvol onderwijs te bieden en daar kiezen we heel bewust voor.

Op Delta moeten kinderen kunnen ontwikkelen en leren volgens hun eigen mogelijkheden en onderwijsbehoeften. Ze moeten kunnen leren uit hun fouten en kunnen groeien op eigen tempo. We streven naar een krachtige leeromgeving op de klasvloer waar alle kinderen vinden wat ze nodig hebben om zich te kunnen ontplooien en hun mogelijkheden en talenten kunnen benutten. De 4 bouwstenen: welbevinden, betrokkenheid, competenties en zelfsturing vormen het fundament. Als er meer zorg nodig is om aan noden van kinderen tegemoet te komen, gaan we een trapje hoger en denken we samen na over interne en/of externe hulp. Zo klimmen we omhoog tot we de weg gevonden hebben die elk kind nodig heeft en verdient.

We willen onderwijs maken:

• waar kinderen het leren als boeiend en aangenaam ervaren met het ZILL-kader als leidraad en het behalen van de eindtermen als streefdoel;
  • waar kinderen worden bekeken vanuit hun sterktes en talenten;
  • waar kinderen worden gestimuleerd om mede-eigenaar te zijn van het leren en leven op school zodat de kinderen hun eigen leer- en ontwikkelingsproces in handen kunnen nemen. Durven en kunnen reflecteren op jezelf is een vaardigheid die we hoog in het vaandel dragen en waar we op inzetten;
  • waar de zelfstandigheid van kinderen op allerlei vlakken aangewakkerd en ondersteund wordt;waarin we tijd nemen om kinderen écht te leren kennen zodat kinderen zichzelf kunnen zijn, kunnen groeien in zelfvertrouwen en de kans krijgen om een positief zelfbeeld op te bouwen

Een breed zorgteam vormt de denktank op school en coördineert het streven naar zorg op maat. De aanpak van zorg binnen onze school wordt gedragen door het ganse schoolteam. Samen bouwen we aan sterke vleugels die kinderen leren vliegen, geheel op eigen kracht.