Voor het eerst naar school

De eerste levensjaren van je kind spelen zich vooral thuis af.  Misschien is het wel zo dat ook oma of een onthaalmoeder of crèche mee voor de opvang zorgde.  De leefwereld van kind is nog niet zo groot.  Op school wordt die ervaringswereld plots groter.

De eerste stapjes voor je kind in de school kunnen best een grote verandering betekenen.  Je kind wil van de glijbaan maar Toke en Mathias willen ook net van de glijbaan.  Misschien vraagt je kind wel eens iets aan de juf terwijl zij net nog even een ander klusje moet klaren.  Je kind moet z'n beurt afwachten.  Best moeilijk!

Er zijn ook andere gewoontjes dan thuis.  We gaan met z'n allen samen naar het toilet.  Als we 's morgens binnenkomen, dan kan je kind even iets vertellen aan de juf maar dan gaan we met z'n allen in de zithoek zitten.  Het spelmateriaal is wellicht ook anders dan thuis.  Er staat zelfs een heuse zandbak zo maar in de klas.  Je kind valt van de ene verbazing in de andere.  het heeft ogen en handen te kort om alles in zich te kunnen opnemen.  De school is een boeiende maar ook vermoeiende wereld.

Gelukkig is er de juf! Bij de jongste kleuters is het bijzonder belangrijk dat je kind zich vlug thuis voelt.  Daarom moet ook elk kind de nodige aandacht krijgen.  De juf moedigt je kind aan om mee te komen schilderen. Ze supportert voor je kind bij alles wat je kind voor het eerst onderneemt.  En bij een verdrietje geeft ze je kind wel eens een dikke knuffel.

Ook de kinderverzorgster steekt een helpende hand toe.  Ze neemt vooral de verzorgende taken op zich: helpen bij de toiletjes, met het drinken en de jasjes.  Ook als een kleuterjuf een grotere activiteit plant, komt ze een handje toesteken: een wandeling naar het bos, een kookactiviteit,...