Activiteiten in de kleuterschool

Activiteiten in de kleuterschool

Wat doen de jongste kleuters?

Voor onze nieuwe ukjes is het allereerste: zich thuis voelen bij de juf en in hun klasje. Daarom onthalen we hen graag warm en hartelijk. Als je meer wilt weten over hoe we instappende kleuters onthalen, klik dan hier. Pas als een kleuter zich veilig en welkom voelt, kan het spelen beginnen.  Dan gaat er een wereld open van verkennen, ontdekken, groeien en leren.  We geloven heel erg in de ontwikkeling van elke kleuter.  

We doen in de klas een rijk aanbod. Rijk omdat het vele kansen tot ontwikkelen biedt.  In de verschillende hoeken, nee, geen stoute hoeken, is er materiaal om te leren.  In de kleuterschool zijn wel meer dan 10 hoeken!  Elke hoek stimuleert een stuk van de hele ontwikkeling.  Gelukkig weten onze kleuters dat niet! Voor hen mag elke hoek een uitdaging zijn, een stukje van de hele speeltuin die een jongste kleuterklas is. 

Dit zijn de hoeken en wat kleuters er zoal leren: 

  • zandbak:  begrippen van veel/weinig, in/uit, meten, scheppen, gieten...
  • bouwhoek: bouwen, constructies maken, samenbouwen
  • poppenhoek: zich inleven in, doen alsof, spelen net als, samespelen
  • zithoek: veel taalontwikkeling in verhaaltjes, liedjes zingen, samenkomen, dagen van de week, dagverloop, tijdsbesef
  • spelletjeshoek: samenspelen, rekening houden met elkaar, spelregels kennen en respecteren...
  • beweeghoek: grote bewegingen durven maken, lichaamsbesef, motorisch groeien
  • ontdekhoek: experimenteren, verkennen, durven, op ontdekking gaan
  • knutselhoek: knippen, plakken, tekenen, schilderen en veel vrije kunstwerken maken
  • frutselhoek: rijgen, fijn bouwen, spelen met parels, magneten, vingervaardig worden, fijnmotorisch ontwikkelen...

Je merkt het al... er valt veel te beleven bij onze jongste kleuters! Voor ieder is er wat wils.  Kleuters kiezen zelf waar ze spelen en wij stimuleren al dat groeien en ontwikkelen.  Dat doen we graag.  We hebben er deugd van als kinderen met plezier groeien in hun kunnen en kennen.  

Elke kleuterjuf houdt de ontwikkeling van 'haar' kleuters ook goed in de gaten: speelt elke kleuter, is de ontwikkeling zoals we verwachten, lukt samenspelen?  De juf volgt de ontwikkeling goed op en daagt de kleuters uit in verder spelen.  Veel nieuw aanbod in de hoeken prikkelt de nieuwsgierigheid van kleuters en dan leren ze weer. Dat groeien stopt nooit meer! 

En de oudste kleuters?

De oudere kleuters doen gelijkaardige activiteiten maar vaak zijn de activiteiten ingewikkelder, fijner van aard en complexer. In de 2de helft van het schooljaar wordt er ook meer aandacht besteed aan de voorbereiding op het lezen, schrijven en rekenen. De materialen van het 1ste leerjaar komen dan ook naar de oudste stamgroepen.

De kleuterjuffen 'ontlenen' ook materialen uit onze eigen, uitgebreide spelotheek! Ook onze oudste duiken in de hoeken:

  • Bewegingshoek  -  De kleinste kleuters kunnen nog veel oefening gebruiken voor hun grove motoriek. Kruipen, springen, schommelen, klimmen, ...
  • Zand- of watertafel  - De zand- en watertafel zijn voor kleuters twee dankbare elementen in een klas
  • Zithoek  - Dit is de 'rustige' hoek. In deze hoek vinden de kringgesprekken plaats. De kleuters krijgen er ook info over het aanbod van de dag. Dit is ook de ideale plaats om samen een liedje te zingen of een versje te leren.
  • Boekenhoek  - In elke klas is er een boekenhoek. De kinderen die 'alleen' willen werken, trekken zich hier terug. Ze maken er kennis met boeken.
  • Luister- en schrijfhoek  - Bij de oudste kleuters is er ook een luister- en schrijfhoek. Vanaf het tweede trimester liggen er ook materialen van 'Veilig leren lezen'. De kinderen kunnen er woorden stempelen of al kennismaken met de tekenletters.
  • Huishoek  - De huishoek is het centrum van het doe-alsof- en rollenspel. Hier krijgen de kleuters de kans om alles wat ze weten over de 'grote' mensen samen te brengen en uit te beelden.
  • Bouwhoek  - In de bouwhoek experimenteren de kleuters met blokken. De allerkleinsten bouwen er torens om ter hoogst. De oudsten bouwen reusachtig grote gebouwen of construeren er fijn afgewerkte kunstwerkjes.
  • Timmerhoek  - In de oudste stamgroepen is er ook een timmerhoek. Van een papier heb je vlug een stukje afgeknipt. Een plank door zagen vergt heel wat meer inspanning!
  • Werktafel  - Op de werktafel kunnen de kinderen gaan schilderen, kleien, knippen, plakken, vouwen, ...
  • en soms is er een tijdelijke hoek om te snoezelen, om in de boot van de Sint mee te varen, om de ballen in de kerstboom te hangen, om... wat valt er veel te beleven!