Verkiezingen 3de graad

  • Verkiezingen 3de graad: Afbeelding 1
  • Verkiezingen 3de graad: Afbeelding 2
  • Verkiezingen 3de graad: Afbeelding 3
  • Verkiezingen 3de graad: Afbeelding 4
  • Verkiezingen 3de graad: Afbeelding 5
  • Verkiezingen 3de graad: Afbeelding 6

Vandaag organiseerden de juffen en meester van de 3de graad verkiezingen, voorafgegaan door een kopstukkendebat. Dit nieuwe wereldoriëntatie-project vormde het hoogtepunt van een intensieve week. Hiermee konden de leerlingen ervaren hoe verkiezingen verlopen. Immers door het zelf te beleven, zullen ze meer begrijpen.

Naar aanleiding van de Vlaamse, federale en Europese verkiezingen op 25 mei startten de leerlingen van het 5de en 6de leerjaar met een intensieve kennismaking met een van de belangrijkste democratische principes. We maakten kennis met de federale staatsstructuur en de essentie van een democratie. Dat kan je zien in het filmpje hieronder.

Tot zover de theorie. Aan de slag nu. De 3 stamgroepen kregen elk hun verkiezingsstrijd; hetzij op Vlaams, federaal of Europees niveau. Elk niveau kreeg 5 bevoegdheden toegewezen. Door middel van een bevoegdhedenenquête werden de leerlingen in partijen verdeeld. Elke partij, verbonden aan één bevoegdheid, kon nu een verkiezingscampagne beginnen. Deze werd omschreven in de opdracht (zie onder). Met een stevig partijprogramma, met knappe uitgewerkte standpunten, namen de voorzitters van elke partij vandaag plaats rond de tafel voor een kopstukkendebat. De verkiezing vormde het hoogtepunt van een intensieve week. "Ik voel mij nu precies een grote meneer", om maar te zeggen dat deze verkiezing sterke indrukken naliet.