Klas 6B

Klas 6B
Circuit

Circuit

Vandaag trokken we naar het circuit! Benieuwd? Klik vlug verder voor meer uitleg en foto's!

Lees meer
Initiatief is een werkwoord

Initiatief is een werkwoord

Het was al een drukke week. We werkten een eerste stevig contract af met de nodige mag-opdrachten. Een van deze opdrachten waren verjaardagsuiltjes. Deze maakten we met krimppapier. Nu nog in de oven en de sleutelhanger is klaar. Deze week startten Anouk en Yasemin met de actuapresentaties. Op een originele manier brengen 2 klasgenoten wekelijks een eigen keuze van het nieuws in een mooie presentatie. We leren telkens weer bij. Met een "présentation de famille" maakten we kennis met elkaars familie. Iedereen vertelde volgens eigen kunnen een eigen, vaak gedetailleerd, verhaal. Zo maken we van de Franse taal geen drempel maar een uitdaging. Die gaan we graag aan. Tijdens de les wiskunde nam Yore het roer over van de meester en vatte de les over de eigenschappen van de vierhoeken op duidelijke, bondige wijze samen. Billie is dit jaar onze vertegenwoordigster in de leerlingenraad, Yasemin haar vervangster. Ze werden verkozen na een korte voorstelling en wat concrete vragen, gevolgd door een stemming volgens de regels van de kunst.  

1...9...17...start

1...9...17...start

... en we zijn vertrokken! We verwelkomden Gizman in onze klasgroep. Zij zal ongetwijfeld een verrijkende inbreng hebben in het klasgebeuren. De sportdag in het Zilvermeer was alvast een schot in de roos. Vriendschappen werden opgefrist en de groep opnieuw gehecht. We kijken uit naar een onvergetelijk laatste Delta-jaar. We zijn er klaar voor! Op deze pagina kan je (bijna) wekelijks nieuws terugvinden over onze klas. Elke week engageren twee klasgenoten zich voor het redactioneel werk om je op de hoogte te houden van het reilen en zeilen in 6B.

Erika Cotteleer

Erika Cotteleer

Vandaag maakten we kennis met het werk van Erika Cotteleer. Van naaldje tot draadje vertelde ze ons haar werkwijze, van haar eerste tot haar laatste werk. We werden ook zelf aan het werk gezet. Met acrylverf veegden we een gelaat op een kartonnetje. Met gekleurde kleefband kleedden we ons portret aan. Vervolgens tekenden we, blind(!), met een dikke stift het gelaat van onze buur. Het proces was moeilijk, maar het resultaat was verrassend. We werden geconfronteerd met de 'kwaliteit' van ons 'kijken'. We gaan er vaak vlug overheen en vervallen al te vaak in stereotype tekeningen. Vandaag traden we out-of-the-box.

Kraslot voor papa

Kraslot voor papa

Wij zorgen dit weekend voor een verrassing alle papa's. Papa krijgt een kraslot en ... altijd prijs! Wat heb jij gewonnen?

Wat een verrassing!

Wat een verrassing!

Vandaag vierden we reeds de verjaardag van de meester. Hij verjaart pas op vaderdag, maar dat hield ons niet tegen om hem te verrassen met een fijn feestje. We bundelden onze krachten. Geen chips en cola!  Wij zorgden voor onze eigen cocktails en heerlijke, gezonde hapjes (wraps met pesto en kip, wraps met zalm, groentenhapjes, bananenbrood, pestohapjes,...te veel om op te noemen) Met 'de zon in ons hart' lieten we de hele bovenverdieping meegenieten. TOP!

In beeld

In beeld

Vandaag zijn we de fietsroute voor het fietsexamen gaan verkennen. Er was ook pers aanwezig, de burgemeester en de schepen van mobiliteit, maar ook afgevaardigden van alle Oud-Turnhoutse scholen. Er zijn vanaf dit jaar nieuwe verkeersborden om de juiste route aan te geven. Onze meester heeft deze ontworpen! Enkele kinderen van onze klas werd om hun mening gevraagd. 's Avonds kwamen we dan op RTV in beeld.

Op onze sokken

Op onze sokken

Tijdens de krokusvakantie werd de vloer van onze klas stevig onder handen genomen met een flinke schuur-poets-boen-beurt. Om het resultaat ten volle te kunnen ervaren, lieten we tafels en stoelen vandaag nog even buiten staan. Op onze sokken betraden we de klas, lazen we een boek, verwerkten we nieuwe woorden, berekenden we de capaciteit en de opbrengst van de ticketverkoop in een atletiekstadion, vormden we correcte Franse zinnen, ontdekten we verschillende teksttypes en de bedoeling van de auteur en wisselden we ervaringen van Durbuy uit.

Lopen met woorden

Lopen met woorden

6B loopt met woorden. Voor de spellingles trekken we met een leeg blad en een pen naar de speelplaats. Daar verzamelen we op een centraal punt en leggen we ons schrijfmateriaal neer. Dan gaan we op zoek naar de woorden van het nieuwe woordpakket. Alle woorden staan verzameld op een A3'tje dat ergens op de speelplaats te vinden is. Dan begint de actie. Het is de bedoeling dat alle woorden, correct, op ons eigen blad terecht komen. Hiervoor moeten we telkens de woorden die we vinden goed inprenten en in ons hoofd meebrengen. We zijn pas klaar als we alle woorden correct verzameld hebben. Leren en bewegen gaan hand in hand in onze klas!