Met belgerinkel naar de winkel - Stamgroep

Tijdens stamgroep werkten we de afgelopen weken aan het thema 'winkelen'. De leerlingen gingen aan de slag in een hoekenwerk. In de verschillende hoeken konden leerlingen leren over: verpakkingen, verschillende producten, verschillende afdelingen, verschillende winkels, reclame, ... .

Bij de hoek 'verpakkingen' leerden de leerlingen over de verschillende aspecten op de verpakking: datum, ingrediënten, houdbaarheidsdatum, gewicht, naam, merk, barcode, ... . De leerlingen deden dit aan de hand van vragen en observatie. De leerlingen leerden ook over de verschillende producten. Zo merkten ze dat er verschil is in merken, prijzen en namen. Merkproducten zijn dan wel duurder dan witte producten, maar daarom zijn ze nog niet beter. Dat konden ze zelf proeven bij het appelsap. Het goedkope appelsap werd gekozen als het lekkerste. Om goed te kunnen winkelen is een boodschappenlijstje van belang. Op dit lijstje kan je de producten best per afdeling zetten. Zo ga je zeker niets vergeten. De leerlingen leerden de verschillende afdelingen kennen en konden de verschillende producten schikken per afdeling.Je hebt supermarkten en speciaalzaken. Onze leerlingen kunnen nu ook het verschil tussen beide goed verwoorden!

Een winkel is niets zonder reclame. Er zijn verschillende trucs om reclame te maken. In groep gingen de leerlingen op zoek naar informatie over: spotjes, kortingsbonnen, folders, verkooptrucs, reclametrucs, ... . Ze maakten hiervan een woordweb en presenteerden dit aan hun klasgenoten.

De leerlingen leerden niet enkel veel bij over winkelen maar ook over samenwerken, tijdsdruk en presenteren. Er kwamen enkele mooie resultaten uit de bus!