Eureka! Jeugdboekenmaand

Eureka! Jeugdboekenmaand

Leesvaardigheid is een heel belangrijke vaardigheid waar in het onderwijs sterk op ingezet moet worden. Om goede lezers te vormen, is het van groot belang dat leesplezier nooit veraf is. Kinderen en jongeren zouden lezen moeten associëren met iets aangenaams, niet met iets saais of verplichts. Werken met en rond boeken in de klas is een grote stap in de goede richting om aan leesvaardigheid te werken.
Daarom gingen we in de klas tijdens het leeskwartier met verschillende spelvormen om het lezen nog wat aangenamer te maken: dobbellezen, duo-lezen, theaterlezen,... En we gingen zelfs op boekendate! Whoeoe... Spannend! De volgende weken komen er nog tal van andere werkvormen aan bod. Uitkijken naar nog meer leuks!

Daarnaast startten we ook met tutorlezen. Gedurende 4 weken gaan we met gans de school tutorlezen. Naast het aanbod van Estafette willen we er voor zorgen dat kinderen zin hebben om te lezen. Daarom gaat elke maandagvoormiddag de leesbel om 11.40u. Dit is het tijdstip om onze leeskriebels op te wekken!De leerlingen van 6B kwamen de kinderen van onze klas helpen.

Onze klas leest dan zo'n 25 minuten met de leerlingen van 6B. Eén deel van kinderen blijft in de klas lezen, een andere groep leerlingen gaat de kinderen van klas 6B lezen. Bij het tutorlezen leest elke leerling met één leerling van het zesde leerjaar. In de één-één-relatie wordt het hoogste niveau van actieve leertijd bewerkstelligd. De leerling komt voortdurend aan bod, moet niet gans de tijd wachten en luisteren naar een medeleerling. De leerlingen lezen om de beurt een zin, een alinea of een woordrijtje. Hierdoor hebben de jongere kinderen sneller een succeservaring, wat weer goed is voor hun emotionele ontwikkeling en het positief zelfbeeld wordt hierdoor versterkt.
En na al dat flinke lezen verdienen we een knappe sticker op onze leeskaart! Wat een enthousiasme tijdens het lezen!