Letters, cijfers, kleuren, ...

Letters, cijfers, kleuren, ...

Letters, cijfers, kleuren, ....wat hebben we weer veel spelend geleerd.

Met welke letters beginnen de spulletjes uit onze winkel? We luisteren naar de letters die we zeggen als we de spulletjes benoemen. Welke letters horen we helemaal in het begin? Volgens de beginletters van de spulletjes sorteren we alles in de mandjes. Worst hoort in hetzelfde mandje als de wortel. De peren mogen bij de paprika's. Alle broodjes mogen samen met de bananen. Wel een gekke winkel nu! We maakten letterbordjes met de producten op door de beginletter in het groot te schrijven. Wat waren we trots als een pauw op onze eigen winkelkaartjes!

We maakten woorden na met lettermagneten. Sommige letters kunnen we zelfs al benoemen. We herkennen de letters uit onze namen. We zien zelfs of een letter één of tweemaal in een woord voorkomt. Spelen met letters is niet alleen leerrijk maar ook leuk.

We bouwden met strootjes en tegelkruisjes voorbeelden na van inspiratiekaartjes: een wieg, een toren, een boot,... Na het opdoen van de inspiratie bouwden de meisjes een toverspinnenweb. Spinnetjes kunnen plots ergens tevoorschijn komen en dan weer verdwijnen. Ze kunnen het web laten trillen, licht laten geven,... Het is tovenarij!

Tijdens het ontbijt ontdekte Romy haar spiegelbeeld in haar ontbijtkommetje. Ze vond dit zo leuk dat ze het wilde delen met haar klasgenootjes. Samen gingen we op ontdekking. He, ons spiegelbeeld staat plots links terwijl wij rechts in het kommetje kijken. Oeps, nu staan we ondersteboven terwijl we gewoon in het kommetje kijken. Bij onze klasspiegel zien we steeds gewoon ons spiegelbeeld. Maar in het kommetje zien we van alles gebeuren met ons spiegelbeeld. Onze juf legt ons uit dat het komt doordat de ene spiegel plat is en de andere bol. Geweldig om dingen die we zelf ontdekken met heel klas te delen, te onderzoeken.