Klasnieuws

Klasnieuws

Hallo mama's en papa's,

Hier ben ik weer met wat nieuws uit onze klas. 

Een weekje van plezier en vriendschap voor elkaar. Fijn om te zien dat de kleuters elkaar echt al kennen/leren kennen. Het doosjes uitdelen van de bever verloopt al vlot, het lukt al bijna zonder hulp van de juf. 

Nog knap in onze klas: al die fijne, liefdevolle bevers! Juf moet geen enkel doosje of banaan opendoen: de vriendjes bieden zelf aan om elkaar te helpen. Maakt mijn hart een sprongetje bij het zien van deze dingen... :-)

Wist je dat? 

  • We deze week volop op ontdekking gingen in de knutselhoek?
  • We daar veel dingen ontdekten? Schaartjes, ponsjes, kartelscharen, borstels, plakband, ... Alles werd uit de kast gehaald en ontdekt. Zo knipten we een hele emmer vol met snippertjes, drukten we vele bloemetjes en sterren uit met de ponsjes, maakten we mooie randjes met de kartelschaar, konden we komen schilderen wanneer we zin hadden met de borstels, ... 
  • We ook ontdekten dat je geen schaar nodig hebt om stukjes te maken? Onze vingers leerden scheuren. 
  • We ook heel graag potjes vullen en leegmaken? Juf had allerlei vormpjes, pincetten en potjes op de tafel gelegd. We konden met de pincetten de vormpjes grijpen en in de potjes verstoppen. Nadien leegmaken en terug vullen, dat doen we super graag!
  • We ook al aan de slag gingen met kleuren mengen? Rood en geel maakt oranje, gek toch juf! Zo gingen we aan de slag met meerdere kleuren, tot er blauw bij kwam... Toen werd alles een zwart-grijze smurrie. 
  • We ook helemaal in de ban waren van lijm en plakband? Niets leuker dan een heel blad vol te smeren met lijm. Niets leuker dan aan het rolletje plakband te trekken. Ook grappig: plakte een kleuter alle stukjes plakband op zijn hoofdje om ze er nadien af te trekken: 'Dat voelt zo gek juf.'
  • We onze eigen kronen maakten? Knippen en scheuren van stroken papier, lijm, plakband en vormpjes, ... Dat maakt samen: een kroon! Ontdekte een kleuter dat je een strook kan versieren en aan je hoofd kan maken. Inspiratie genoeg voor mijn andere vriendjes om hetzelfde te doen. Opmerking bij de kronen: Ik ben een echte prinses nu. Fijn dat er ook een kasteel beschikbaar was.
  • We helemaal in de ban waren van poezen? We hielden dan ook een echte poezendag. Naar het toilet gaan als poesjes, een spelletje spelen als poesjes, geluiden ontdekken van poezen, een liedje leren over een poes, ... Ook konden we een masker komen prikken met de priknaaldjes: zo werden we een echte poes. 
  • Het sinds deze week officieel herfst is? En nu maar op zoek naar alle bruine en rode blaadjes...
  • Het ook strapdag was? We stonden even stil bij het belang van met de fiets/te voet naar school komen. We kregen ook een mooi armbandje als aandenken aan de strapdag.
  • We vrijdag op stap gingen met de klas van juf Diane? We deden samen een handen- en voetenzoektocht doorheen de school. Een beetje zoals Hans en Grietje... De kleuters van juf Diane maakten een spoor met handen en voeten dat wij moesten volgen. Als we het goed deden kwamen we uit bij hun verstopplaats. En jawel hoor... We vonden ze! Onder de tafel in de koffiekop. Nadien wisselden we van rollen en mochten wij ons gaan verstoppen.

Opmerking van een kleuter: 'Juf, waarom gaat de dag zo snel om?' Omdat wij het zo fijn hebben samen!

Fijn, zonnig weekend. Genieten maar!

Juf Melancka 

Volgende week: We starten met ons eerste gemeenschappelijk thema: Fruit.

Belangrijk: Nu maandag, 25 september, ben ik er niet. Mijn vriendjes zullen warm onthaald worden door de andere juffen in de voormiddag. In de namiddag vangt juf Ilse mijn vriendjes op. De lijst van de verdeling hangt aan de klasdeur. 

Herinnering: Denken jullie nog eens aan het witte T-shirt? Dankjewel aan iedereen die het al mee naar school nam.

In het postvakje: In het postvakje zit er een briefje ‘handige weetjes’. Via deze weetjes heb ik een snellere kijk op de verhalen die de kleuters vertellen en kan ik sneller inpikken.