Koud of warm....ziek of gezond?

Koud of warm....ziek of gezond?

We werkten enkele dagen rond de begrippen warm en koud. De tactiele waarneming werd op de proef gesteld. Nadien zetten wij onze focus op ziek zijn, opname in het ziekenhuis.

Heel wat kleuter brachten spulletjes mee die iets te maken hadden met warm of koud: dekentjes, pittenzakknuffeltjes, een warmhouddeken van een ziekenwagen, warmwaterblaas, ijsblokzakjes, ijsblokdoosjes,... Dit gaf vele fijne momentjes van ontdekken. De begrippen warm en koud konden zo veel aan bod komen. We deden enkele speelgoedjes in water en zetten deze in de diepvriezer. De dag nadien, konden we de koude hierbij ervaren. De warmwaterblaas werd gevuld met warm water en de pittenzakjes opgewarmd. 

We zorgden voor een wasbak met warm en koud water om onze handen te wassen. We zagen grappige reacties van kleuters. Verder vriesden we fruitsap in, in ijsblokvormpjes. Een dagje later konden we smullen van een ijsbloksnoepje en nadien van warme chocomelk. We ervaarden dat opwarmen sneller gaat dan invriezen.

Nu bijna al onze kleuters al wel eens een keertje ziek zijn geweest tijdens dit schooljaar gaan we er in de klas ook nog eens een keertje rond werken. Het beroep van dokters en verpleegsters (verplegers) fascineert de kleuters sterk, ze hebben er allemaal al eens mee te maken gehad.

Ziek zijn is binnen blijven, een prik, in bed of op de zetel, vieze drankjes en pilletjes, windels, een koortsthermometer,..... Gelukkig is het in de klas allemaal maar om te spelen en zijn onze zieken vrijwilligers. De dokter van dienst en de verpleegkundigen hebben het erg druk en zorgen, als goede bevers, voor de patienten.

We bestudeerden de inhoud van de dokterstas. We maken bedjes om de zieken in te leggen. We spelen met spuitjes, pleisters en windels. We zorgen goed voor Jules, de klaspop. Hij heeft een hoest en krijgt van het flesje hoestsiroop. Volgende week gaan we verder met het thema, we hebben hier zoveel speelmogelijkheden mee, die gaan we nog verkennen.