Juul is ziek

Juul is ziek

Poppen in de windels, beren die een spuitje krijgen, lepeltjes hoestsiroop,...de kleuters gaan nog even door. De ziekenwagen staat in de garage van de klas en wacht op te vervoeren patiënten.

Wat deden we zoal?

  • Spuitjes worden bovengehaald, verf verdund, en we gaan aan de slag op grote flappen. Het wordt een kleurrijk geheel.
  • Plaatjes die bij elkaar horen worden gesorteerd.
  • Kleuters ontdekken de mogelijkheden met windels. We gaan ze meten en doen er evenwichtsspelletjes mee, hoever kunnen we stappen wanneer we vasthangen aan elkaar?
  • We spelen met pillendoosjes en vullen deze met een pincet. Tellen en sorteren is de opdracht
  • We kleuren pilletjes in twee verschillende kleuren en maken er ook van plasticine
  • ....

Emma toont indrukwekkende foto's van haar verblijf in het ziekenhuis, de kleuters bekijken en bespreken ze zeer aandachtig en Emma vertelt en vertelt. Ook Jayden is  voor een kleine ingreep in het ziekenhuis geweest en toont zijn pleister. Arthur botst met zijn hoofd tegen de muur en krijgt een dikke buil. In het ziekenhuis van onze klas geven we hem een compres met koud water.

In een rollenspel in de wissel maken we kennis met de "kli-maatjes". Deze mannetjes laten ons mee verantwoordelijk voelen voor natuur en milieu. Het gaat om eenvoudige zaken als het licht uitdoen, geen water verspillen, fruit volledig opeten, .... We duiden per week een klimaatmannetje aan in de klas en kiezen een aandachtspuntje waar we gedurende aantal dagen aan gaan werken. Deze week is dat : het licht uitdoen in de klas en gang wanneer we buiten gaan spelen of tijdens de middag. Jong geleerd is oud gedaan.

Thema de komende 2 weken: Foppen, verstoppen, verkleden.