Hé wat voor weer is het nu weer deze keer?

Hé wat voor weer is het nu weer deze keer?

Hé wat voor weer, hé wat voor weer
is het nu weer deze keer?
Als ik in mijn klasje ben
dan kijk ik door het vensterraam
...


Ons weerliedje was deze week een onmisbaar deel van ons ochtendritueel. Bijna alle weertypes kregen een plaatsje op het bord: zon, wolken, zon & wolken, wind, regen.

De tweede schoolweek kende een mindere start… Maandagochtend telde onze klas slechts 9 kleuters. Vele zieke vriendjes! We grepen het moment als een leerkans: kijken wie er niet is, tellen hoeveel vriendjes er afwezig zijn, evenveel beterschapszoenen in onze hand geven en ze door de raam naar buiten blazen.


Met ons klasje op de foto

  • Om de kleuters wat voor te bereiden op de komst van de fotograaf, lazen we het boek ‘Jules op de klasfoto’. Wat een toeval... Ook in Jules zijn klasje waren 9 kleuters en 1 juf en ook bij ons was er die dag heel veel wind die onze haren in het rond blies.
  • 2x poseerden we voor de ‘kokograaf’. Blij dat iedereen genezen was, nieuwsgierig naar ons groepsportret!
  • Ook Louise bracht het boek van Jules mee naar de klas, dus vertelden we het na de klasfoto nog een tweede keer. Wat wisten onze kleuters nog van het verhaal? Was het bij ons hetzelfde als bij Jules? Dankjewel voor de toepasselijke inbreng!


Het speelterrein werd verruimd tot in de gang. Voor het eerst konden we ook kiezen om te spelen in de grote bouwhoek of de duplohoek. Kleuters deden de juiste kleur ketting om en gingen zonder problemen aan de slag.

De twee buurklasjes kropen gezellig samen in één kring voor een poppenkastspel over ‘Jules gaat naar school’. Nadien gingen de kleuters zelf aan de slag.


Andere ditjes en datjes

  • Vorige week maakten we samen behanglijm: water afmeten, poeder scheppen en schudden! Deze week werd er volop geëxperimenteerd: van lijm uitsmeren op een papier tot echt kleven. De droogkast was rijkelijk gevuld…
  • Ons symbool stempelen
  • Dansen met onze boekentas, de eigen boekentas showen, kenmerken ontdekken en uiteindelijk elkaars boekentas herkennen
  • Telkens ik zeg: “We gaan nog een spelletje spelen.”, roept Mie enthousiast: “Het spelletje met de bal!” Volgens mij is ze dol van ons naamrolbalspel.
  • Juf Karin, de zorgjuf, kwam in onze klas een gezelschapsspel spelen met geïnteresseerde kleuters.


Mooi om te zien…

  • hoe kleuters van beide klassen elkaar tegenkomen in hun spel: Matthijs en Kamiel speelden kapper in onze huishoek, wat een knap rollenspel!
  • hoe een kleuter iets ontdekte en er zo een activiteit groeide: Matheo hield een emmertje met eikels tegen het achterwiel van de fiets, waarop de eikels begonnen te dansen en muziek maakten.


Weetje

  • Het witte A5-kaftje mag je voorlopig nog even bewaren. Mogelijks krijgt het toch nog een functie...